tento blog sestává z krátkých zamyšlení o smyslu života z pohledu zen buddhismu
Tuesday, March 26, 2013
Koan 44, kniha 3: Buddha otočil květinou
Jednoho dne Gautama Buddha stál před velkým shromážděním, pozvedl květinu a začal s ní točit v prstech.
Jediný Mahakasyapa pochopil a usmál se.
Buddha řekl: Toto je poklad oka pravého zákona, který byl až dosud předáván z buddhy na buddhu. Nyní ho předávám Mahakasyapovi.
Komentář mitra Nishijimy:
Tento příběh je citován ze sútry napsané v Číně. Buddhističtí mniši, kteří se spoléhají na praxi zazenu, hledají původ této praxe v tomto příběhu. Nicméně protože tato sútra byla napsána v Číně, někteří mniši tento příběh kritizují a tvrdí, že jelikož sútra nepochází z Indie, nemůžeme se na ní spoléhat.
V kapitole knihy Shobogenzo nazvané Tenborin (Otáčení kolem dharmy) mistr Dógen trvá na tom, že jelikož byl tento příběh diskutován nesčetnými předešlými patriarchy, vlastně už představuje autentické buddhistické učení. Mistr Dógen vysvětluje, že není důležité, zda sútra pochází z Indie či z Číny. Pokud v nějakém příběhu nacházíme pravé učení buddhismu, pak takový příběh můžeme považovat za posvátné písmo. Mistr Dógen vycházel z tohoto přístupu, a proto choval tento příběh ve velké úctě.
Gautama Buddha otočil květinou, aby naznačil, co je cílem buddhismu. Ačkoliv většina ze shromážděných lidí nerozuměla, mistr Mahakasyapa rozuměl a usmál se. Tak Gautama Buddha předal podstatu buddhismu jemu.
Podstata buddhismu znamená praxi zazenu. Z tohoto důvodu mistr Dógen nazval svou knihu Shobogenzo (doslova „pravý – zákon (dharma) – oko – pokladnice“), což naznačuje v čem spočívá podstata buddhismu.
Můj komentář
Buddhisté často chovají ve velké úctě staré autentické sútry, které mají přesně citovat slova Buddhy. Tito lidé mají také někdy tendenci stavět moudrost Gautamy Buddhy nad moudrost moderních učitelů buddhismu. To je jakýsi sentimentální druh buddhismu. Jeho pokroucená podoba. Někdy tito lidé stavějí slova súter nad samotný zákon, nad samotnou dharmu, skutečnost. Proto nemohou pochopit, jaký měl Mahakasyapa důvod se usmívat. Co je buddhistického na obyčejné květině? Když Buddha otočil květinou, nebyl to nějaký symbol. Byla to prostě samotná květina, skutečná květina. I když můžeme pochybovat o tom, zda někdy Buddha opravdu otočil květinou, nemůžeme se vyhnout květinám v našem každodenním životě. Pak záleží na tom, co nám tyto květiny říkají a zda máme důvod se usmívat nebo ne. Dokážeme ocenit věci takové, jaké jsou, nebo je musíme vidět pod nějakým intelektuálním úhlem? I když buddhistická filozofie vysvětluje skutečnost z různých hledisek, tato hlediska nás mají dovést k realitě samotné. Buddha cítil, že je čas nechat filozofii na chvíli být a ukázat shromážděným žákům, o čem celou dobu ve svých přednáškách mluvil. Že mluvil o skutečnosti, o Pravdě.
Mistr Nishijima zdůrazňuje, že podstatou buddhismu je zazen. Že zazen sám je pokladnice oka pravého zákona. To je opravdu třeba znovu a znovu zdůrazňovat, protože 99,9 % buddhistů pořád ještě zazen – nebo lotosovou pozici - považuje za prostředek k dosažení nějakého stavu mysli. Pokud sedíme v zazenu a pořád nám to připadá málo, znamená to, že naše duchovní touha ještě nevychladla a my se pořád zabýváme více svými sny než pravdou. Zazen je totéž co otočit v prstech květinou. Není to nic jiného než samotná zkušenost člověka v tomto okamžiku bez jakýchkoliv intelektuálních nebo sentimentálních příkras. Zazen znamená najít okamžitě odpověď na naši poslední duchovní otázku – otevřít pokladnici oka pravého zákona.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment