V minulém článku jsem psal o tom, jak je nutné - pokud chceme dobře studovat a praktikovat buddhismus, a aplikovat jeho moudrost v životě - obnovovat a zachovávat jakousi rovnováhu a nezaujatost. Dnes bych na to navázal a vysvětlil něco ohledně horizontální a vertikální komunikace ve filozofii a v buddhismu konkrétně.
Typická diskuze intelektuálů ohledně náboženství, buddhismu, moudrosti a probuzení k pravdě je vedena horizontálně. Jeden tvrdí to, druhý ono, a le je jakési nepsané pravidlo, že všichni mají kousek pravdy. Kdo v této diskuzi odmítá rovnocennost názorů, je často považován za nátlakového nebo omezeného. Před lety jsem se marně snažil na jistém fóru lidi přesvědčit, že učení mistra Dogena je to pravé ořechové. Samozřejmě že jsem nikoho nepřesvědčil, i když jsem určitě hrstku lidí zaujal, tuším dokonce, že Tomáš David na základě mých marných snah se začal o mistra Dogena více zajímat a nakonec se ukázal na sesshinech Dogen Sanghy. Takže to nebyla úplně marná snaha, ale byla to snaha v rámci horizontální diskuze, kde v podstatě nikdo nemá větší pravdu, čili je to nekonečná, marná diskuze ohledně probuzení a smyslu života a jestli se nepletu, tahle diskuze trvá dále na nejrůznějších fórech po celém webu. Ta diskuze - to vám garantuju - nikdy neskončí a nikdo z ní nevyjde jako vítěz. Jediná věc, která tuhle diskuzi ukončí bude konec světa. Je třeba si teda uvědomit , že takové diskuze, kdy je třeba uznat názor druhého, nejsou nikdy učením Buddhy. To jsem asi objevil Ameriku, ale když to řeknu přesněji - takové diskuze vás nikdy neprobudí. V tom smyslu nejsou učením Buddhy. Učení Buddhy je primárně snaha druhé probudit k pravdě. Samozřejmě občas máme jako lidé chuť si podiskutovat, při kávě, ale neměli bychom zapomínat, že takové diskuze jsou prostě na světelné roky vzdálené skutečnému učení Buddhy, které není horizontální, ale vertikální.
Připomenu ještě poslední sesshin, kde jsme si mohli všimnout, jak někteří lidé - a já jsem nebyl výjimkou - mají potřebu takto horizontálně diskutovat o buddhismu a pravdě. Nechceme si připustit, že tyhle diskuze nikam nevedou. Najednou se objeví náš učitel a vykřikne: Kavárna! Je to tu jako v kavárně! Ano, protože v kavárně lidé rádi diskutují na různá témata, ale všimněte si, že v kavárnách nedochází k probouzení lidí do skutečnosti. Jestli ano, tak ne díky super intelektuálnímu srovnáváni Ježíše Krista s Buddhou. Spíš protože jste cestou na WC zakopli o kočku.
Buddhismus nabízí zcela odlišný způsob komunikace pravdy. Je to vertikální způsob. Místo rovnocenných názorů, které jakoby klademe jeden vedle druhého, pěkně do řady, aniž by jeden vyčníval nad druhým, tu je rázný zásah shora. Je to jako rána sekerou, která přetíná ztuhlý špalek nikam nevedoucí diskuze vejpůl. Když Buddha nebo mistr Dogen nebo mistr Joshu něco prohlásí, jako třeba Lao C' se nevyrovná Buddhovi, nebo Já jediný na celém světě jsem hodný úcty, nebo Suché hovno na klacku, nebo Sedni si a sklapni!, tak to nejsou hezké, demokratické příspěvky do kavárenské diskuze na téma moudrost a probuzení, ale jsou to rány holí shora dolů, jsou to zahřmění samotného Gótamy, jsou to Velké Třesky vesmíru, jsou to Jediné Jasné Perly.
Ponechme stranou, když někdo imituje tyto třesky - samozřejmě takový člověk není učitel ale opice - a zamysleme se nad významem těchto vertikálních instrukcí. Bez nich není učení Buddhy a bez nich není probuzení. Když Buddha otočil v prstech květinou, bylo to vertikální učení Buddhy, nebyl to další názor intelektuála. Když Kodo Sawaki prohlásil, že zazen je k ničemu, byl to hrom a blesk Buddhy, ne pouze názor kavárenského intelektuála. Když kavárenský intelektuál řekne, že zazen je k ničemu, je to stejně hodnotná informace, jako když vám řeknu, že je právě šest večer. Není šest večer. Tvrdit, že zazen je k ničemu a nemít k tomu vertikální důvod Buddhy je opravdu liché tvrzení. Ovšem pokud chápeme, že zazen sám, v tomto okamžiku, je zásah shora dolů, že to je úder palicí do země, pak je nadmíru jasné, že z hlediska kavárenského intelektuála je zazen k ničemu. Hromy a blesky jsou nám taky k ničemu, a přesto jsou alfou a omegou vesmírného dění. Přesto že zazen je relativně k ničemu, je zazen alfou a omegou vesmírného dění.
Jde teda o to, abychom si uvědomili, že učení buddhismu nelze chápat jako další příspěvek k diskuzi o významu světa a smyslu života. Učení Buddhy je vertikální - je to náraz, ne diskuze. Je to rána, ne názor. Je to třesk, ne myšlenka. Je to jiskra, která zapálila váš život. Je to spermie, která prorazila vajíčko. Je to tygr, který majestátně vyšel z jeskyně.
No comments:
Post a Comment