Thursday, February 25, 2021

Matka Vesmír kojí své dítě

 Toto je překlad z anglického originálu - povídání, které vzniklo anglicky. Někdy přemýšlím anglicky, tak pak je pro mě přirozenější vyjadřovat se anglicky. Když delší dobu něco čtu česky, tak zase logicky je pro mě přirozenější komunikovat česky. Vhledem k tomu, že originál byl anglicky, bude tento text znít zřejmě dost nepřirozeně, ačkoliv jsem autorem a kontroluju překlad tak, aby odpovídal tomu, co jsem chtěl původně sdělit. 

Existuje něco, čemu říkáme vesmír. Někdy zapomínáme, že jsme vždy součástí tohoto vesmíru. Nemůžeme vyskočit z vesmíru. Nevíme přesně, co je vesmír, ale nikdo nemůže popřít, že je to něco a že jsme jeho součástí. Většina lidí obvykle zapomíná, že nejsou odděleni od tohoto vesmíru. Zapomínají, že nikdy nejsou odděleni od toho, co existuje nezávisle na naší individuální existenci.

 Když cvičíme zazen a necháme tělo a mysl "odpadnout", čili když se přestaneme držet „já“, toho odděleného „já“, pak ta záhadná věc zvaná vesmír, což je něco, co neumíme přesně definovat, tento takzvaný vesmír se vás ujme a vrátí vás k sobě samému, jako když matka sáhne po dítěti a přiloží si ho k prsům. Takže když se při cvičení zazenu pustíme toho individuálního "já", vesmír se chová jako matka, která si vezme své dítě na prsa a nakrmí ho. Takže místo „staňte se jedním s vesmírem“ bychom mohli říct „vraťte se ke své matce, matce Vesmíru“. Samozřejmě i když je dítě u prsou své matky, pořád to je dítě. Zároveň je ale v jednotě s matkou. Matka a dítě jsou jedna a tatáž věc. Takže na shin jin datsu raku není nic zvláštního - pustit tělo a mysl je jako vrátit se ke své matce a stát se jedním s matkou. Jestli tomu říkáte duchovní nebo ne, na tom nezáleží. Důležité je, že se opravdu pustíte, když cvičíte zazen - pustíte se té představy „jsem oddělený, jsem individuální, jsem někdo jiný“. Když dítě dostane mléko, když je nakrmeno, osvěží ho to a je opravdu šťastné a plné života. To je to, co můžeme zažít, když cvičíme zazen - vracíme se ke své univerzální matce a dostáváme výživu a pak se stáváme živými, šťastnými a vyrovnanými. 

Říkat „chci dosáhnout jednoty s vesmírem“ nebo „chci mít duchovní zkušenost“ nebo „chci dosáhnout osvícení“ je zbytečné. Místo toho musíme toto „já“ pustit a jen sedět. Jen sedět neznamená, že  "já pouze sedím". Znamená to jen sedět  - bez já. Shikantaza neznamená „jen sedím“, znamená to „jen sedět“. Shikantaza tedy není individuální. Když jen sedíme a pustíme se myšlenky "já sedím“, přirozeně necháme vesmír, aby nás popadl, nakrmil, pečoval o nás a nasytil nás. 

Kodo Sawaki řekl: „Vy necvičíte zazen, zazen cvičí vás.“ To znamená, že se o vás zazen stará, pečuje o vás. Zazen není něco, co teď cvičíte jen vy - ve skutečnosti je zazen základním principem onoho tajemného vesmíru. „Zazen vás cvičí“ znamená, že se k vám vesmír vrací a stará se o vás, takže vy se nemusíte příliš snažit, nemusíte dělat nic, jen sedět ve správné pozici a "nechat být". Tak zazen cvičí vás.  Takže místo dosažení osvícení vás osvícení popadne. Naplňuje vaše srdce, naplňuje vaše tělo a mysl a vy se stanete zcela sami sebou. Stáváte se zcela sami sebou, protože jste byli ochotni pustit se toho rigidního, fixního já, které je oddělené od vesmíru. Takže když cvičíme zazen a pustíme fixní já, vše se vrátí do původního stavu.

 


No comments: