Friday, February 12, 2021

Zazen cvičte tajně!


"Zazen se mezi lidi nerozšíří. Měli byste zazen cvičit tajně." Kodo Sawaki

Od rána do večera po nás někdo něco chce nebo nám něco nabízí. Když si koupíte tenhle krém, omládnete. Když budete nosit tohle tričko, podpoříte tuhle kapelu. Když si koupíte tenhle kamínek, budete pozitivní. Když budete cvičit tuhle jógu, získáte lepší přístup k sobě a k druhým. Když si přečtete tuhle knihu, skončíte s destruktivním vztahem. Když se namažete touhle mastí, už nebudete mít nikdy vrásky. Když se navoníte touhle voňavkou, všichni se s vámi budou chtít vyspat.  Kdybych měl udělat reklamu na zazen, mělo by to vypadat asi takto: 


                                          Nechoďte do našeho dojo cvičit zazen! 

                       Je tam zima, budou vás bolet kolena a nebudete chápat, co máte dělat.   

           Ztratíte hodinu svého zajímavého života a ještě budete muset něco přispět na topení.

                                    Radši si kupte čokoládu a zapněte si televizi.  


Protože žijeme v tomto světě plném nabídek a zisku zdraví, moudrosti a nekonečného mládí a energie, čekáme od buddhismu něco podobného - skvělý, pozitivní a stále vtipný mistr nám ukáže, jak jsme úžasní lidé, jak si musíme věřit a pak všechno v životě zvládneme. I osvícení. A pak zachráníme celý svět a všichni budou díky nám šťastní a budou tančit a pískat radostí. 

Opravdu si myslíte, že tohle je smyslem Buddhovy cesty? Opravdu si myslíte, že učitelé zenu by měli být úspěšní, mít inzeráty na svoje kurzy a sesshiny v časopisech? Proč Sawaki varoval každého, kdo by chtěl obchodovat se svými duchovními zkušenostmi? 

Já jsem ten poslední člověk, který by si nevychutnával skleničku koňaku po jarní projížďce na krásném americkém kole. Jsem požitkář jako byli chlapi z Rozmarného léta. Ale když jsem byl mladý, neuměl jsem si nic pořádně vychutnat, protože jsem nechápal, kdo jsem a co mám se svým životem dělat. V buddhismu jsem viděl naději, že pochopím, kdo jsem a co mám se svým životem dělat. Dneska hledám cesty, jak jasně aplikovat moudrost Buddhy v životě a jak předávat dharmu, která jde proti proudu lidské společnosti - ne v tom smyslu, že by společnosti škodila, ale že ignoruje onu snahu všech a všude něco si pro sebe urvat. Takže dharmě je úplně jedno, jestli někdo bude cvičit zazen nebo ne. Ona si tu bude bublat tak jako tak. Ale Gautama ji načapal. Hledal dharmu, tedy to, co tu je, nezávislé na lidském snažení a utrpení, a čemu se někdy říká "pravda". 

Když Gautama dosáhl osvícení, jak se tomu populárně nadává, ve skutečnosti načapal dharmu na švestkách. "Tak to jsi ty!!! To jsi byla celou dobu ty, co mi tu bublala pod nohama a já o tom nevěděl!" Když Gautama načapal dharmu pod svýma nohama, ona mu řekla: "Vidíš, tak už chápeš, že není třeba za něčím se honit, nebo před něčím utíkat. Nemusíš mít úspěch, ale nemusíš se ani bránit úspěchu. Když lidi začneš učit o tom, jaká jsem, budou nevěřícně kroutit hlavou. Když jim to ale budeš říkat ve verších a poetických obrazech, budou tě vynášet do nebe. Když zemřeš, postaví zlaté sochy a založí náboženství. Miliony lidí se ti bude chodit klanět do chrámů. Půlka celé planety budou lidé, kteří si budou říkat "buddhisté". A spousta lidí bude s buddhismem obchodovat. Budou nabízet kurzy osvícení, budou se předhánět, kdo je méně egoistický a kdo je více laskavý." Buddha nevěřícně kroutil hlavou: "To nemůže být pravda, takhle hloupý člověk být nemůže!" A dharma ukázala kolem dokola a řekla: "Tak se podívej, co dělají lidé, čemu všemu věří. Ale že jim bublám pod nohama, to je nenapadne." "Dobře, co mám teda dělat?" otázal se Buddha. "Nedá se nic dělat, z tisíce nebo ze sta tisíc lidí jeden člověk pochopí, o co jde. Začni lidem vysvětlovat, co je dharma. A když už nebude jiná možnost, nemluv a jen v prstech otoč květinou. Uvidíš, někdo to pochopí!" "A jak se mám bránit osobnímu úspěchu? Vždyť nechci zastínit svým úspěchem tvou jasnou záři!" "V tvém případě se nedá nic dělat. Lidé tě budou obdivovat. Ale ti, co přijdou po tobě, už zdaleka takový úspěch mít nebudou. Všichni je budou srovnávat s tebou. Nebude je zajímat dharma, bude je zajímat hbitý jazyk učitele, jeho schopnost mluvit ve verších a malovat krásné obrazy. Skoro nikoho nebudu zajímat já. Tak to prostě bude. A mnoho učitelů mě jen zneužije, zneužije mého jména, aby získali slávu. Budou nosit honosné, brokátové šaty a na hlavu si dávat všelijaké zdobené klobouky. Ale úkolem těch, kteří chtějí šířit pravdu o mě, dharmě, je neohlížet se na úspěch nebo neúspěch, zájem nebo nezájem - jejich úkolem je cvičit v pozici, v jaké jsi mě objevil, a  vysvětlovat, kdo jsem, sobě, druhým, to je jedno. Vždycky na světě bude někdo, kdo bude vědět, kde mě najít. A o to jde. I když bude na světě jen jeden člověk cvičit dharmu, to znamená cvičit to, co spojuje člověka s pravdou, celý svět bude cvičit dharmu. Dharma nezná dva, tři nebo sto. Buď mě někdo objeví nebo ne. A kdo mě objeví, pochopí, že tím nic nezískal pro sebe, ale objevil to, co patří všem a co platí všude." 

Autentický zazen se mezi lidi nerozšíří, protože z hlediska lidské společnosti nedává smysl - jakmile chcete zazen prodávat, už to není zazen. Zazen není pohodová, nezávazná meditace, je to ďábelská smlouva s dharmou.  Občas se zazen celkem úspěšně šíří - je to v případě, kdy převáží charisma učitele nad upřímnou snahou jeho žáků cvičit dharmu. Ti lidé jsou tak fascinováni osobností učitele, že udělají cokoliv, co jim řekne. A pak se strašně, strašně diví, že jejich guru byl jenom člověk a udělal v životě nějakou chybu nebo dokonce hodně chyb. Není vina Gautamy nebo Shunryu Suzukiho nebo Kodo Sawakiho, že byli slavní. Ale všichni tři často upozorňovali, že jim nejde o to mít osobní úspěch. Všichni tři se snažili upřímně cvičit dharmu, cvičit zazen s ostatními. Kdyby měli cvičit jen se třemi lidmi, cvičili by bez reptání se třemi. Shunryu Suzukiho objevila hrstka beatniků v San Franciscu, když tam měl na starost malý chrám pro místní Japonce. Nevěřím, že Suzuki přijel do Ameriky za slávou. Kodo Sawaki šířil dharmu a současně upozorňoval, že bychom neměli šířit dharmu - šířil ji mimoděk, nebyl to jeho cíl. 

Musíme si uvědomit, že dharma není něco, co lidem přinese osobní zisk - pokud to bude "vaše osvícení", není to žádná Buddhova cesta. Buddhova cesta to je teprve tehdy, když zjistíte, že když sedíte na zadku a cvičíte zazen, celý vesmír s vámi slaví dharmu. Takže zazen je buď ztráta času, nebo je to probuzení celého vesmíru - okamžitě, bez námahy a zadarmo.        


            



No comments: